NÉPMESEI ÓRIÁS TÁRSASJÁTÉK
Részletek
NÉPMESEI ÓRIÁS TÁRSASJÁTÉK
A gyerekek megérkezése után, megismerkednek a társasjáték alapjául szolgáló magyar népmesével, majd ezt követően két csoportot alakítunk ki, az egyik csopor az egyik kollégával az óriás társasjátékkal játszik, míg a másik csoport a másik kollégával egy kicsit közelebbről megismerkedik a magyar népmese, azon belül is a palóc népmesék tipikus jellemzőivel a foglalkoztató térben. Majd csere következik a két csoport között, és egy a gyerekek által történő reflektálással zárul a foglalkozás.
Népmese társasjáték ismertető
Az óriás társasjáték formai tervezete a pályázatban foglaltak alapján adott: a Starttól – a kúttól az Ezüsterdőn, Aranyerdőn és Gyémánterdőn keresztül eljutni a Sárkányig, ami az Élet forrását őrzi. Az általunk kitalált társasjáték tartalmi kerete a következő: Meseország királya nagyon jó király, aki mindent megtesz a népéért, meghallgatja a szegényeket, segíti az elesetteket, cipót, bort, kölest ad a rászorulóknak, és a szomszédos királysággal csak akkor hadakozik, ha az saját birodalmának békéjét fenyegeti.
Még az állatok nyelvén is ért, ő magának is vannak aranyos paripái, selyemszőrű juhnyája, rózsaszín malacai, macskája, kutyája, szépen szóló pacsirtája, de még az egeret sem kergeti ki a kamrából, csak, ha megdézsmálja a rozst!
No, ez a király nagyon beteg lett, és csak az Élet vize segíthet rajta, melyet a Gyémánterdőben a Sárkány kulcsra zárva, a Gyémánt tóban őriz. A király és udvari tanácsosai jutalmat ígérnek annak a bátor csapatnak, aki elhozza az Élet vizét.
Az Élet vizéhez a társasjátékban lehet eljutni a következőképpen:
- Ki kell állni a ’hétpróbát’: 1. kék vízcsepp kihalászása a kútból, amelyet a játék során a tóhoz kell eljuttatni, hogy hogy újra varázserővel bíró forrás legyen belőle
- a griffmadár hátán repülve jut ki a csapat kútból az Ezüsterdőbe, miután megoldotta a szárnya alatt található borítékban lévő feladatot
- A juhász tarisznyájába kell beletenni a furulyáját, hogy újra csillagszemű juhász lehessen
- Meg kell keresni a királykisasszony bábun a királykisasszony jegyeit (koronában tulipán, medálban Hold, szoknyájába hímezve galamb)
- A boszorkány kedvenc képe ’összetört’, darabjai egy borítékban vannak, ezt kell összerakni, akkor megvan a kulcs a Sárkány által őrzött tó bejáratához
- Az ’elátkozott’ Sárkány hátából ki kell húzni a kardot, miután válaszoltak a feltett kérdésekre a kardot a tóba kell dobni, hogy megtisztuljon, másnak már ne okozhasson bajt
- A kulacsot az Élet vizével kihorgászni, és elvinni a királynak
A próbák mellett a társasjáték számozott mezői tartalmaznak még ügyességi játékokat, kvízt, ill. szerencsekerék mezőket
A társasjáték terepe, egyes állomásai a népmese jellemzőit viselik magukon: díszlet, bábuk, az egyes eszközök, a megoldandó feladatok. Stilisztikailag és szemantikailag a társasjáték kerettörténetéhez meghatározott feladatokon keresztül kapcsolódik az adott foglalkozásra kiválasztott, elemzésre szánt népmese, amellyel megbeszélés és drámajáték keretében a foglalkozás első részeként dolgozunk, majd innen kötjük át a megbeszélést a társasjátékhoz.
A játék menete:
- a játék ismertetése
- csapatok felállítása, játék bábuk kiosztása (4 db 5 tagú csapat)/tarisznya kiosztása, benne a feladatkártyával és a furulyával
- játék kezdése dobókockával
- a játékmezők, amelyekre dobás után lépni lehet: ügyességi, kvíz, ’sima’(nincs megoldandó feladat), szerencsemező, ún. bónusz mező
A játék során a próbatételeket életnagyságú, a népmesékben szereplő bábuk segítik, mint boszorkány, juhász, királykisasszony, stb.
A társasjáték kigondolásakor, és tervezés közben a játék élvezetén túl arra törekedtünk, hogy a gyerekek felhőtlenül szórakozzanak, kikapcsolódjanak, a népmesei játékelemek (óriás bábuk, a forrás, a tarisznya stb.) segítségével könnyebben bele tudjanak helyezkedni a népmesék világába, és érezzék annak hangulatát úgy, hogy közben észrevétlenül ismeretekre is szert tesznek.
LUSTA JANKÓ
palóc népmesék feldolgozása drámapedagógiai eszközökkel
Részletek
LUSTA JANKÓ ÉS TÁRSAI – palóc népmesék feldolgozása drámapedagógiai eszközökkel
A foglalkozás keretein belül palóc népmesével ismertetjük meg a diákokat. A Tündér Ilona, Lusta Jankó, A táltosfiú, A bölcs öregember és A híres zsivány meséket mutatjuk be a gyerekeknek, melyeket a mese után különböző drámapedagógiai módszerekkel dolgozunk fel. A foglalkozáson szituációs feladatokat, értékrenddel és különböző kommunikációs képességfejlesztéssel kapcsolatos feladatokat kapnak a diákok, kiemelve minden mese legfontosabb mondanivalóját. Továbbá nagy hangsúlyt fektetünk az archaikus kifejezések játékos feladatokkal való megértésére is. A foglalkozásokat a foglalkoztató térben tartjuk.
ADD TOVÁBB!
Részletek
ADD TOVÁBB!
Ennek a foglalkozásnak a Tancika Marcika című bábelőadás az alapja, melynek bemutatása után a színésznek megbeszélik a darabot a diákokkal és báboznak velük. Az előadás előtt és után lehetőség nyílik a diákoknak a foglalkoztató térben megismerkedni népi játékokkal, népi hangszerekkel, miközben népzenét hallgatnak. Ez egyfajta atmoszférateremtés az átlényegüléshez, úgymond átvezetés a népmese világába.
MESEKERÉK
Részletek
MESEKERÉK
A foglalkozás élőszavas mesemondásra épül, melyet a Mesepont munkatársai mellett a Galgamenti Művészek Egyesülete, és a Meseszó Magyar Mesemondó és Szövegfolklór Egyesület egy-egy mesemondója fog megvalósítani. Természetesen az egri Mesepont logójának megfelelő népviseleti öltözékben a Mesepont foglalkoztató terében, kényelmesen, népi motívumú párnákon, bevonva a hallgatóságot is a mesemondás folyamatába.
Ezt a foglalkozást nem csupán az iskoláknak, családoknak is tervezzük megtartani vasárnaponként, a Harlekin Bábszínház délelőtti előadásai előtt.
KLUB-, MŰHELYFOGLALKOZÁS
Részletek
MESEKERÉK
A foglalkozás élőszavas mesemondásra épül, melyet a Mesepont munkatársai mellett a Galgamenti Művészek Egyesülete, és a Meseszó Magyar Mesemondó és Szövegfolklór Egyesület egy-egy mesemondója fog megvalósítani. Természetesen az egri Mesepont logójának megfelelő népviseleti öltözékben a Mesepont foglalkoztató terében, kényelmesen, népi motívumú párnákon, bevonva a hallgatóságot is a mesemondás folyamatába.
Ezt a foglalkozást nem csupán az iskoláknak, családoknak is tervezzük megtartani vasárnaponként, a Harlekin Bábszínház délelőtti előadásai előtt.