Január 12-én nyílik meg a pécsi Bóbita Bábszínházban a Harlekin Bábszínház – Ahol a mesék életre kelnek című kiállítás. A tárlat május 4-ig látható.

A Harlekin Bábszínház Eger városának és az észak-magyarországi régiónak az egyik legfontosabb kulturális intézménye, amely alapítása óta a magyar bábművészet leginnovatívabb műhelyei közé tartozik. Mesélünk klasszikus és kortárs történeteket, a bábművészet tradícióit pedig egyszerre igyekszünk ápolni és a 21. századi követelményeknek megfelelően megújítani.

Történetünk jó fél évszázadra nyúlik vissza. 1965 szeptemberében, Demeter Zsuzsa kezdeményezésére jött létre a középiskolásokból álló Egri Bábszínpad, amelynek tagjai egy évvel később épp Pécsen, a felnőttbábfesztiválon robbantak be a köztudatba Weöres Sándor megzenésített verseiből készített előadott összeállításukkal. A városban a műfaj támogató légkörben fejlődhetett, hiszen Eger volt a gyermek bábjátékosok módszertani központja. Az Egri Bábszínpad fiataljai hamarosan nemzetközi turnékra indultak, számos hazai nívódíjat és elismerést kaptak. 1979-ben át- és újjáalakult a társulat, és az akkori Úttörőházban, a mai Forrás Gyermek és Ifjúsági Központban kaptak helyet, 1985-ben pedig a Gárdonyi Géza Színház tagozataként, a vidéki bábszínházak közül másodikként megalakult az egri Harlekin Bábszínház. Teljes önállóságunkat 1998-ban nyertük el.

A szegényember hegedűje

Rendszeres vendégei vagyunk a hazai bábfesztiváloknak, külföldi meghívásaink száma is egyre gyarapszik. Unikálisnak számít fesztiválunk, a Kortárs Bábművészeti Napok, amelynek keretében hazai és külföldi vendégprodukciók mellett elméleti kérdésekre fókuszáló szakmai rendezvényre is sor kerül.

Hiszünk a bábban: báb-, nem pedig bábos előadásokat hozunk létre, amelyekben a tradicionális bábtechnikák széles köre felvonul a bunrakutól a marionetten, a kesztyűs és mimetikus bábokon át egészen a maszkos játékig. Ezt a sokféleséget a kiállítás is reprezentálja.

Elsősorban a gyerekeknek játszunk, előadásaink érzékenyen, magas művészi igénnyel dolgozzák fel az adott életkorra jellemző kérdéseket és problémákat. A kiállításon szerepelnek az elmúlt évadokban nagy sikerrel bemutatott, a magyar folklórra építő előadások közül a Tancika Marcika, a Pirosmalac, A kiskakas gyémánt félkrajcárja, A szegény ember hegedűje című produkciók bábjai. Választásunk nem véletlen. Repertoárunkon évek óta kiemelt szerepet kap a magyar népmesekincs, hiszen ezek a történetek amellett, hogy nagy, örök igazságokat képviselnek, hozzájárulnak a gyerekek személyiségének, képzelőerejének fejlesztéséhez is. Ebbéli törekvésünket erősíti a 2018-ban átadott, EU-támogatással létrehozott Népmesepont, amelynek célja kettős: a magyar népmesekincs továbbadása és a gyermekek kompetenciafejlesztése.

Don Quijote

A kortárs magyar gyermekirodalom megismertetését is missziónknak tekintjük. A tárlaton a Csukás István írta Pom-Pom meséi, valamint az egri meseíró, Szőke Andrea történeteiből készült Pipitér és Libatop című előadások bábjait mutatjuk be. Utóbbi különlegességét az jelentette, hogy kétféle feldolgozásban, óvodásoknak és kisiskolásoknak, illetve az ifjúsági korosztálynak szóló verzióban is bemutattuk.

A Harlekin Bábszínházban kinyílik a világ: az Egy jeles nap betlehemes játékok alapján dolgozta fel a bibliai történetet, a Testvérek egy kínai meséből készült, a Don Quijote pedig Cervantes művének bábszínpadi adaptációja. A spanyol lovagregényből készült előadás arra is példa, hogy nem feledkezünk el a középiskolásokról és a színházi ínyencségekre, kísérletező produkciókra nyitott felnőttekről sem, számukra időről időre komoly szakmai sikert arató kísérletező produkciókat, prózai, sőt opera-előadásokat is létrehozunk.

Egyedülálló műhelymunkát folytatunk a báb és a zene kapcsolatának kutatásában: bábmusical-repertoárunk, amelynek építése A dzsungel könyvével kezdődött, nem csupán a bábszínházak között vívott ki számunkra különleges helyet.

Az intézményt jelenleg igazgató Éry-Kovács András fiatal, sokoldalú, a báb iránt elhivatott, valódi csapatként működő társulatot épített az elmúlt években. Kreativitásukat mutatja, hogy nem csupán színészként, de rendezőként, zeneszerzőként is közreműködnek az előadások létrehozásában. Éry-Kovács András rendezései mellett az állandóságot képviselik a Színház- és Filmművészeti Egyetemen hat éve diplomázott Halasi Dániel vezető rendező munkái, valamint a színházunk tervezője, Csonka Erzsébet által megálmodott látvány, ami mindig az adott produkcióhoz illeszkedő vizuális világ.

Egy jeles nap

A Harlekin Bábszínházat a kíváncsiság és az állandó megújulási képesség jellemzi, ezt mutatják a rendszeres továbbképzések, workshopok, illetve a hozzánk meghívott írók, rendezők, zeneszerzők, tervezők névsora. A velük zajló, mindkét fél számára inspiratív alkotófolyamatok, az első találkozásokból születő újabb együttműködések jelzik, a Harlekin a legjobbak közé tartozik.